Informatie rapporten
Inhoud:
- Rapportage onderzoek Monumenten Advies Bureau (MAB) in opdracht van de gemeente Gooise Meren.
- Rapportage van tegenonderzoek in opdracht van de Woning Stichting Naarden (WSN).
- Stam, Chr. Huibert van Eijkenstraat, verduurzaming als bedreiging van cultureel erfgoed.
- Fambach, T. Woningen aan de Huibert van Eijkenstraat te Naarden.
- Thomsen, A.10 voordelen van renovatie.
- https://www.monumenten.nl Beschermde stads- en dorpsgezichten
Rapportage onderzoek Monumenten Advies Bureau (MAB) in opdracht van de gemeente Gooise Meren
Conclusie MAB
3.1.1 Catalogus architectuur
Deze paragraaf bevat een overzicht en beknopte indicatieve waardering van de tot het complex behorende bouwtypen. De klassering in vier erfgoedwaarden (zeer hoog, hoog, positief, basis) vindt plaats via een toetsing aan de hand van de volgende criteria:
Stedenbouwkundige en ensemblewaarde: het belang als onderdeel van de stedenbouwkundige ontwikkeling en planvorming; en/of als onderdeel van cultuurhistorische gebiedskarakteristiek en/of ensemblewaarde;
Beeldbepalende waarde: het belang voor het beeld van de omgeving (markant accent, opmerkelijke (hoek)ligging, zichtlijn, landmark, etc.);
Historische waarde, representatiewaarde: het belang vanwege de herkenbaarheid van het oorspronkelijke concept en de oorspronkelijke (bijzondere) functie, in relatie tot de ontwikkelingsgeschiedenis en de historische gelaagdheid van het gebied;
Gaafheid: het belang wegens de authenticiteit van hoofdvorm, gevelindeling, materiaalgebruik, constructie en/of detaillering;
Architectuur- en bouwhistorische waarde: het belang vanwege een kenmerkende/bijzondere bouwstijl, typologie, vorm, materiaalgebruik en constructie; het belang binnen het oeuvre van een architect;
Zeldzaamheidswaarde: in architectuur- en/of bouwhistorisch, stedenbouwkundig, typologisch, functioneel of historische opzicht. Per criterium kunnen de volgende scores worden gehaald: Hoge waarde: ++ / Positieve waarde: + / Neutrale waarde: 0 / Negatieve waarde: - . De optelsom van deze scores leidt tot het formuleren van een eindwaardering in drie gradaties:
Hoge erfgoedwaarde of (potentiële) monumentwaarde: minimaal 3 x ++ en 3 x +
Positieve of beeldbepalende erfgoedwaarde: minimaal 5 x + en 1 x 0
Basis erfgoedwaarde waarde:
minimaal 2 x + en 3 x 0
Een hoge erfgoedwaarde geeft een indicatie voor mogelijke bescherming als gemeentelijk monument.
Een positieve erfgoedwaarde betekent dat inzet tot behoud / inpassing van hoofdvormen en karakteristieke onderdelen wordt aanbevolen.
Een basis erfgoedwaarde geeft geen aanleiding tot aanbevelingen omtrent instandhouding.
ROOD | Hoge waarde |
---|---|
Oranje | Positieve waarde |
Geel | Basis waarde |
Grijs | Niet onderzocht, behoort niet tot complex |
Grijs | Schuurtjes, aanbouwen |
Rapportage van tegenonderzoek in opdracht van de Woning Stichting Naarden (WSN)
Artikel uit Bussums Historisch Tijdschrift jg. 38. nr.2 (september 2022) Archiefnummer: TXT7212
Tekst: Christiaan Stam
Beschrijving: Ook de Naardense wijk Keverdijk heeft bijzonder historisch erfgoed dat bescherming verdient. Precies 100 jaar geleden werd hier met de oplevering van de eerste stenen huizen in de Verboden Kringen een aanvang gemaakt met de aanleg van een heus tuindorp. De gemeente wil de eigenaar toestemming geven tot sloop.
Artikel Theo Fambach, BNA architect
https://www.stedebouwarchitectuur.nl/blog/10-voordelen-van-renovatie
10 voordelen van renovatie
André Thomsen, LOSB 25-11-2020
Groot onderhoud, woningverbetering, planmatig onderhoud; renovatie kent diverse benamingen. Het allerbelangrijkste bij renovatie is het behouden van bestaande vastgoed, de levensduur verlengen en het duurzaam maken in vele opzichten.
We zetten 10 voordelen van renoveren voor u op een rij.
- Behoud bestaand vastgoed
Het behouden van bestaand vastgoed is een duurzame en slimme oplossing. In plaats van dure investeringen in nieuwe panden, kan middels renovatie een gebouw zo gerenoveerd worden dat het behouden blijft. - Waardeverhoging
Door renovatie aan een gebouw gaat ook automatisch de waarde omhoog. Het gebouw zal esthetisch, maar ook technisch verbeterd worden en zo is het gebouw kostbaarder. - Toegankelijkheid vergroten
Vergrijzing neemt de komende jaren sterk toe. Door galerijen op te hogen en te voorzien van een veilige afwerking wordt de toegankelijkheid vergroot. Zo kunnen oudere bewoners langer zelfstanding wonen. - Meer wooncomfort
Doordat ouderen die door de toegankelijkheid kunnen blijven wonen waar zij al jaren wonen, geeft dit meerwaarde aan het wooncomfort en leefbaarheid van de omgeving. - Energetisch verduurzamen
Slimme oplossingen om gehoor te geven aan klimaatadaptieve vraagstukken. - Esthetische opwaardering
Esthetische aspecten bevorderen het wooncomfort. De architect houdt natuurlijk rekening met verschillende factoren, maar op de eerste plaats de esthetische aspecten. Een geslaagd renovatieproject weerspiegelt de smaak en voorkeuren van de architect en de bewoners. - Milieuvriendelijker wonen
Door de energetische aanpassingen om het vastgoed te behouden, wordt er automatisch gekozen voor een milieuvriendelijke oplossing. - Oplossing woningvoorraad
Door een tekort aan woningen in de grote steden is het renoveren van gebouwen een oplossing om het woningtekort aan te pakken. - Binnenstedelijke bevordering
Renovatie geeft kansen om behoud van het vastgoed te stimuleren en vraagstukken binnen steden te ondervangen. - Verminderen van ontwrichting
Bij ingrijpende renovaties is het vaak het geval dat bewoners worden verstoord in hun dagelijkse leven. Door slimme renovatie oplossingen kan dit voorkomen worden en kan een renovatie in goede banen worden geleid.
https://www.monumenten.nl
Bijlage bij de brief aan de Raadsleden m.b.t. de Huibert van Eijkenstraat Naarden
Beschermde stads- en dorpsgezichten
Wat is een beschermd gezicht?
Ruim 400 gebieden in Nederland met een bijzonder cultuurhistorisch karakter zijn gekenmerkt als 'beschermd stads- of dorpsgezicht' en vallen daarmee onder het zogenoemde overgangsrecht in de Erfgoedwet. Panden binnen zo'n beschermd stads- of dorpsgezicht hebben echter niet automatisch de status van beschermd monument.
Een beschermd stads- of dorpsgezicht is een gebied in een stad of dorp met een bijzonder cultuurhistorisch karakter. De bescherming is bedoeld om de cultuurhistorische identiteit van een gebied te behouden en in te zetten bij ontwikkelingen. Op dit moment zijn er In Nederland 472 van deze beschermde gebieden.
Historisch karakter
De beschermde stads- en dorpsgezichten zijn gebouwd of aangelegd voor de Tweede Wereldoorlog. De bescherming is bedoeld om ontwikkelingen van de stad of het dorp mede te laten plaatsvinden op basis van de historische kenmerken, zodat de ruimtelijke karakteristiek wordt voortgezet. Het gaat hierbij om de historische structuur en de samenhang van het gebied, en om het samenspel tussen bebouwing en open(bare) ruimtes. Dit moet een plek krijgen in planvorming en beleid.
Cultuurhistorische waarde
Door de beschermde status blijft het historische karakter en de historische structuur behouden van gebieden die van algemeen belang zijn door hun cultuurhistorische waarde. Bovendien wordt de waarde en het belang van deze cultuurhistorische gebieden en beeldbepalende gebouwen erkend.
Aanwijzen voor bescherming
Sinds 2012 wijst het Rijk geen nieuwe rijksbeschermde stads- en dorpsgezichten meer aan, met uitzondering van gebieden die nog in procedure zijn. Gemeenten houden in bestemmingsplannen voor bijzondere gebieden al (verplicht) rekening met cultuurhistorie. Een stads-of dorpsgezicht kan nog wel op gemeentelijk niveau als beschermd aangemerkt worden; dan gaat het om een gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht. Dit geldt voor gemeenten waar dit is vastgelegd in het gemeentelijk beleid. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw gemeente. Particulieren kunnen geen aanvraag indienen om een straat of een deel van dorp of stad aan te laten wijzen als beschermd stads- en dorpsgezicht.
Vergunning en bestemmingsplan
Bij ontwikkelingen binnen een stads- of dorpsgezicht moet rekening gehouden met de cultuurhistorische waarde. Elk beschermd gebied heeft hiervoor een eigen bestemmingsplan. Vergeleken met een gewoon bestemmingsplan is het gedetailleerder en gelden er strengere regels, zowel voor de bebouwde als voor de onbebouwde ruimte. Bovendien is voor een aantal bouwactiviteiten een vergunning nodig. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Omgevingsvergunning. Voor specifieke informatie en het aanvragen van een vergunning kunt u bij uw gemeente terecht.
Bestemmingsplan
De bescherming van een stads- en dorpsgezicht krijgt een plek in het bestemmingsplan van een gemeente. De directe omgeving van beschermde gezichten kan ook onderdeel zijn van het bijzondere karakter van het gebied, denk aan zichtlijnen of de beleving van een historisch stadssilhouet. Dit moet ook betrokken worden bij het opstellen van bestemmingsplannen. Sinds 2012 moeten gemeenten namelijk niet alleen voor beschermde stads- en dorpsgezichten, maar voor alle bestemmingsplannen rekening houden met de aanwezige cultuurhistorische waarden.
Regelgeving
Per 1 juli 2016 is de Monumentenwet 1988 komen te vervallen en gedeeltelijk vervangen door de Erfgoedwet. De regelgeving rond beschermde stads- en dorpsgezichten wordt opgenomen in de toekomstige Omgevingswet; tot die tijd blijft deze geregeld in de Erfgoedwet. Meer informatie vindt u in de brochure Q&A's over de erfgoedwet. De aanwijzing van beschermde stads- en dorpsgezichten gebeurt op dit moment op grond van de Erfgoedwet. Maar deze gaat over naar de Omgevingswet, die naar verwachting in 2021 in werking treedt. Meer informatie vindt u in de brochure Q&A's over de Erfgoedwet.
Wat doet de RCE&E?
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed kan namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap beschermde stads- en dorpsgezichten aanwijzen. In de beleidsbrief Modernisering Monumentenzorg uit 2009 is besloten om dit niet meer te doen. Voor waardevolle gebieden van na de Tweede Werelderfgoed, de wederopbouwperiode, is namelijk ingezet op bestuurlijke afspraken met gemeenten. Bij het vaststellen van een bestemmingsplan voor een beschermd stads- of dorpsgezicht heeft de RCE geen rol. Dit is een bevoegdheid van de gemeenteraad en provincies controleren of dat goed gebeurt. Gemeenten kunnen de RCE bij planvorming wel om advies vragen, als het gaat om een verandering die van wezenlijke invloed is op het karakter van een beschermd stads- of dorpsgezicht.
Subsidie
Er zijn op rijksniveau geen subsidieregelingen voor beschermde stads- en dorpsgezichten; wel op provinciaal en gemeentelijk niveau. Bijvoorbeeld de Cultuurfondshypotheek; een hypotheek met lage rente om de kosten voor restauratie of onderhoud (deels) te financieren. Informeer bij uw provincie of gemeente naar de regelingen voor stads- en dorpsgezichten.
Bezit u een (rijks)monumentaal pand bínnen een stads- of dorpsgezicht? Dan zijn er wellicht mogelijkheden voor financiering bij onderhoud en restauratie van uw monument. Kijk voor meer informatie op de pagina Financiering onderhoud en restauratie.
Huurprijs mogelijk hoger
Woningen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht zorgen door de specifieke eisen en richtlijnen voor de verhuurder vaak voor hogere (onderhouds)kosten. De eigenaar mag hierdoor een toeslag van 15% op de maximale huurprijs in rekening brengen. Dit op voorwaarde dat de eigenaar aantoonbaar geïnvesteerd heeft in de instandhouding van de monumentale waarden. Het pand moet bovendien voor 1945 gebouwd zijn. Op de website van de Huurcommissie kunt u een huurprijscheck uitvoeren.